A Soproni Széchenyi István Gimnázium 2021-ben indított angol nyelvi tehetséggondozó programjának egyik újabb kezdeményezése az Angol emelt szintű érettségi tudásbank részeként létrejött „How to argue properly? – avagy Hogyan vitázzunk okosan?” elnevezésű angol nyelvi projekt. Ez az újszerű kezdeményezés a vizsga egyik legösszetettebb részére, a vitára helyezi a hangsúlyt.

A vita az érvelés sajátos formája: olyan kommunikációs műfaj, amelyben a résztvevők egy adott döntés meghozatala érdekében ütköztetik, majd – a megegyezés szakaszában – közelítik egymáshoz álláspontjaikat.

A projekt keretében a 11. évfolyam 2nyang4 jelű idegennyelvi csoportja mutatja be az angol emelt szintű szóbeli érettségi vitafeladatát egy életszerű szituációban, „A turizmus környezeti hatásai” című témához kapcsolódva. A diákok reagálnak partnerük érveire, és igyekeznek meggyőző módon képviselni saját álláspontjukat. A szereplők fejlesztik kritikai gondolkodásukat, nyelvi kifejezőkészségüket, valamint az érveléstechnikai eszközök használatát angol nyelven.

A projekt újdonsága abban rejlik, hogy ezúttal nem egyéni előadások formájában dolgoznak a tanulók, hanem a csoport minden tagja aktívan részt vesz a közös munkában. A diákok saját erősségeik mentén járulnak hozzá a projekthez, miközben fejlődik együttműködési készségük, a munkamegosztásban való jártasságuk és az egymásra való odafigyelés képessége is.

A projektmunka lezárásaként a diákok összegyűjtötték tapasztalataikat, értékelték az eredményeket, valamint tudatosították és rögzítették a tanulságokat.

  1. Tervezés
    A projekt izgalmas kihívásnak ígérkezett. Alaposan megterveztük a megvalósításhoz szükséges lépéseket, és a feladatokat egymás között, mindenki erősségeihez mérten osztottuk le. Ennek köszönhetően mindenki kibontakozhatott a saját területén. A téma kiválasztása mellett a vita szövegének precíz kidolgozása is több időt igényelt, amit a tanórán és a szabadidőnkben oldottunk meg. Három diák dolgozott a bevezető rész megírásán, hárman pedig a vita lebonyolításáért feleltek. A PowerPoint prezentációba közösen válogattunk képeket, amit az internet világa nagyban megkönnyített. Utolsó lépésként két diák véglegesítette a prezentációt, amely szerintünk tökéletesen kiegészítette a vita mondanivalóját. Ezt követte a felvétel időpontja, amely összesen néhány órát vett igénybe.
  2. Önismeret, pályaismeret
    A projekt számos módon hozzájárult a csapattagok önismeretének fejlődéséhez. Kiderült, hogy mindenkinek megvannak a saját innovatív, újszerű ötletei az általunk megvitatott témához. Minden résztvevő lehetőséget kapott arra, hogy a saját érdeklődési területének megfelelő érveket is beemelje a vitába. Például egyik vitapartnerünk a turizmus gazdasági aspektusait említette, mivel nagy érdeklődést mutat ezen a területen, ami összefonódik más tudományágakkal is, mint például a matematika vagy az informatika. Másik diákunk többször is hangsúlyozta a kultúrák és örökségek megőrzésének fontosságát, különösen a turizmus környezeti hatásainak tárgyalása során.
  3. Projektélmény
    Igen, több ilyen emlékezetes pillanat is akadt. A forgatás folyamata mindannyiunk számára különösen élvezetes volt: sokat nevettünk, improvizáltunk, és igazi csapatként működtünk együtt. Különösen kiemelkedett a vágás kreatív szakasza, amit a vágó kifejezetten élvezett. Ebben a részben bontakozhatott ki igazán az egyéni alkotói szabadság, és itt vált igazán élettel telivé a projekt. Ezek az élmények nemcsak a végeredmény miatt, hanem a közös munka öröme révén is biztosan emlékezetesek maradnak számunkra.
  4. Tanulságok, jótanácsok hasonló projektek kivitelezéséhez
    A legfontosabb tanácsunk: fordítsatok kellő figyelmet a projekt alapos megszervezésére. Már a kezdeti fázisban érdemes világosan meghatározni a szerepeket, és ütemezni a feladatokat, hogy minden rész időben és gördülékenyen elkészüljön. Emellett javasoljuk, hogy használjatok felhőalapú szolgáltatásokat a közös munkához, mint például a Google Drive vagy a Google Dokumentumok, hiszen ezekkel a kollaboratív munka sokkal egyszerűbbé válik. Zárásképpen pedig ne féljetek kipróbálni valami újat! Egy-egy kreatív ötlet vagy új megközelítés különlegessé és emlékezetessé teheti a projektet nemcsak számotokra, hanem a közönség számára is.

A projektben résztvevő diákok: 

  1. Vuckovic Anna 11.D
  2. Márkus Emma 11.D
  3. Everling Ádám 11.D
  4. Tóth Áron 11.D
  5. Fejes Márk 11.B
  6. Beck Olivér 11.B
  7. Kiss Sebestyén 11.B
  8. Pethő Balázs 11.A

Mentor és felkészítő tanár: Dakhlaouiné Nagy Judit

Letölthető dokumentum
Mozgatás jobbra
Görgessen vízszintesen, vagy kattintson az ikonokra!
Mozgatás balra

Tartalom