A Soproni Széchenyi István Gimnázium 2021-ben indított angol nyelvi tehetséggondozó programjának egyik újabb kezdeményezése az Angol emelt szintű érettségi tudásbank részeként létrejött „How to argue properly? – avagy Hogyan vitázzunk okosan?” elnevezésű angol nyelvi projekt. Ez az újszerű kezdeményezés a vizsga egyik legösszetettebb részére, a vitára helyezi a hangsúlyt.
A vita az érvelés sajátos formája: olyan kommunikációs műfaj, amelyben a résztvevők egy adott döntés meghozatala érdekében ütköztetik, majd – a megegyezés szakaszában – közelítik egymáshoz álláspontjaikat.
A projekt keretében a 11. évfolyam 2nyang4 jelű idegennyelvi csoportja mutatja be az angol emelt szintű szóbeli érettségi vitafeladatát egy életszerű szituációban, „A turizmus környezeti hatásai” című témához kapcsolódva. A diákok reagálnak partnerük érveire, és igyekeznek meggyőző módon képviselni saját álláspontjukat. A szereplők fejlesztik kritikai gondolkodásukat, nyelvi kifejezőkészségüket, valamint az érveléstechnikai eszközök használatát angol nyelven.
A projekt újdonsága abban rejlik, hogy ezúttal nem egyéni előadások formájában dolgoznak a tanulók, hanem a csoport minden tagja aktívan részt vesz a közös munkában. A diákok saját erősségeik mentén járulnak hozzá a projekthez, miközben fejlődik együttműködési készségük, a munkamegosztásban való jártasságuk és az egymásra való odafigyelés képessége is.
A projektmunka lezárásaként a diákok összegyűjtötték tapasztalataikat, értékelték az eredményeket, valamint tudatosították és rögzítették a tanulságokat.
- Tervezés
A projekt izgalmas kihívásnak ígérkezett. Alaposan megterveztük a megvalósításhoz szükséges lépéseket, és a feladatokat egymás között, mindenki erősségeihez mérten osztottuk le. Ennek köszönhetően mindenki kibontakozhatott a saját területén. A téma kiválasztása mellett a vita szövegének precíz kidolgozása is több időt igényelt, amit a tanórán és a szabadidőnkben oldottunk meg. Három diák dolgozott a bevezető rész megírásán, hárman pedig a vita lebonyolításáért feleltek. A PowerPoint prezentációba közösen válogattunk képeket, amit az internet világa nagyban megkönnyített. Utolsó lépésként két diák véglegesítette a prezentációt, amely szerintünk tökéletesen kiegészítette a vita mondanivalóját. Ezt követte a felvétel időpontja, amely összesen néhány órát vett igénybe. - Önismeret, pályaismeret
A projekt számos módon hozzájárult a csapattagok önismeretének fejlődéséhez. Kiderült, hogy mindenkinek megvannak a saját innovatív, újszerű ötletei az általunk megvitatott témához. Minden résztvevő lehetőséget kapott arra, hogy a saját érdeklődési területének megfelelő érveket is beemelje a vitába. Például egyik vitapartnerünk a turizmus gazdasági aspektusait említette, mivel nagy érdeklődést mutat ezen a területen, ami összefonódik más tudományágakkal is, mint például a matematika vagy az informatika. Másik diákunk többször is hangsúlyozta a kultúrák és örökségek megőrzésének fontosságát, különösen a turizmus környezeti hatásainak tárgyalása során. - Projektélmény
Igen, több ilyen emlékezetes pillanat is akadt. A forgatás folyamata mindannyiunk számára különösen élvezetes volt: sokat nevettünk, improvizáltunk, és igazi csapatként működtünk együtt. Különösen kiemelkedett a vágás kreatív szakasza, amit a vágó kifejezetten élvezett. Ebben a részben bontakozhatott ki igazán az egyéni alkotói szabadság, és itt vált igazán élettel telivé a projekt. Ezek az élmények nemcsak a végeredmény miatt, hanem a közös munka öröme révén is biztosan emlékezetesek maradnak számunkra. - Tanulságok, jótanácsok hasonló projektek kivitelezéséhez
A legfontosabb tanácsunk: fordítsatok kellő figyelmet a projekt alapos megszervezésére. Már a kezdeti fázisban érdemes világosan meghatározni a szerepeket, és ütemezni a feladatokat, hogy minden rész időben és gördülékenyen elkészüljön. Emellett javasoljuk, hogy használjatok felhőalapú szolgáltatásokat a közös munkához, mint például a Google Drive vagy a Google Dokumentumok, hiszen ezekkel a kollaboratív munka sokkal egyszerűbbé válik. Zárásképpen pedig ne féljetek kipróbálni valami újat! Egy-egy kreatív ötlet vagy új megközelítés különlegessé és emlékezetessé teheti a projektet nemcsak számotokra, hanem a közönség számára is.
A projektben résztvevő diákok:
- Vuckovic Anna 11.D
- Márkus Emma 11.D
- Everling Ádám 11.D
- Tóth Áron 11.D
- Fejes Márk 11.B
- Beck Olivér 11.B
- Kiss Sebestyén 11.B
- Pethő Balázs 11.A
Mentor és felkészítő tanár: Dakhlaouiné Nagy Judit