Az idegen nyelv tanulásának az útja egy hosszú utazáshoz hasonlítható, amelynek során keressük az úticélt, a végállomást, de közben a módszerek útvesztőjében többször eltévedhetünk.

„A nyelvtanulóknak viszont már maga az utazás is meghozza a maga örömeit. Az út felfelé visz: minden megmászott hágó után tágul, szépül a láthatár. Ha értelmesen, átgondoltan kezeljük a feladatot, akkor nem összeszorított foggal űzött vadászat lesz a tanulás, hanem felnőtt értelmünket kielégítő szellemi torna. Többek között azért is tanuljunk nyelveket, mert nyelvet tanulni jó.”
(Lomb Kató)

Az idegen nyelvek ismerete kétség kívül nagyon fontos a világunkban, hiszen egy új nyelv elsajátítása új ablakot nyit a világra. Nemcsak a munkánkhoz, vagy egy külföldi tartózkodás során lehet segítség számunkra az autentikus nyelv, hanem akkor is, amikor egy híres író munkáját eredetiben szeretnénk elolvasni, eredetiben szeretnénk megérteni, ahogyan a szerző tollából megszületnek a tájleírások, cselekmények sorozata vagy az adott nyelvre jellemző dialógusok megfogalmazása. Ez utóbbit a belső késztetés, a nyelvek iránti érdeklődés táplálja, amely képes eljuttatni az embert egy olyan szintre, hogy több idegen nyelvet sajátítson el.

Igazi kihívást jelent korunkban ott meglátni a valós értéket, ahol még nem kifejlett formában mutatkozik meg. Tehetséggé válni pedig egy folyamat, amely során a tehetség keresi a kihívásokat, ott is meglátja a lehetőséget, ahol más nem, kemény munkával törekszik mindig többet és jobbat elérni.  A tehetség csak akkor képes megjeleníteni képességeit, ha erre lehetőséget és bátorítást kap a környezetében. Az osztálytermi módszerek, a tanórai illetve a tanórán kívüli gyakorlatok és tapasztalatok serkenthetik az egyéni különbségek kibontakozását.

Idegen nyelvi tehetséggondozás iskolánkban

Gimnáziumunkban az Angol emelt szintű érettségi tudásbank gondolata a tudásmegosztás és egymás ismereteinek gazdagítása céljából született meg. Lehetőséget nyújt iskolánk minden tanulója számára, aki az angol nyelv bármely területén képezi magát- akár szervezett kereteken belül, akár önmaga által-, hogy bemutathassa nyelvtudását, prezentációs készségét, valamint az idegen nyelvi kompetenciáját. A projektben részt vevő 10-12. évfolyamon tanuló diákok a szaktanárok által kiemelt idegen nyelvi tehetségek, akik a nyelvtanulásban elengedhetetlenül fontos motivációval, intelligenciával, jó gyakorlati érzékkel párosuló empátiával és alkalmazkodóképességgel rendelkeznek. Az idegen nyelvi projekt további célja az angol emelt szintű érettségire való felkészülés megkönnyítése, illetve a nyelvtanulók sikeres B2-es és C1-es nyelvvizsgához való hozzásegítése.

A témakörök a modern, digitális világ elvárásainak megfelelően videók formájában készültek. Az előadók színes prezentációkkal hozták közelebb a mai fiatalokhoz az emelt szintű nyelvi érettségi kihívást jelentő témaköreit.

„A nyelv – épület. A nyelvtanulás – építés. Az orosz nyelv minden ívében-szegletében harmonikusan kiképzett, bonyolult, masszív dóm. A könnyűnek dicsért olasz nyelv egyszerűbb szerkezetű és áttekinthetőbb alaprajzú, de ha építésénél valamely részletét elnagyolták, bizony az is összedől.”
(Lomb Kató)        

Lomb Kató fordító, a világ első szinkrontolmácsának gondolataiból merítve törekszünk arra, hogy gimnáziumunk diákjai olyan nyitott szemű, művelt  ,, lingvistákká” váljanak, akiknek az idegen nyelvek iránti attitűdjét a következő szempontok határozzák meg:  

  • NYITOTTSÁG A VILÁGRA 
  • AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS KERESÉSE
  • VERSENYSZELLEM 
  • ÚJ DOLGOK TANULÁSA
Mozgatás jobbra
Görgessen vízszintesen, vagy kattintson az ikonokra!
Mozgatás balra
Sánta Anna 12.D osztályos tanuló bevezető előadása
Baumbach Vivien 12.C: Addiction
Varró Hunor 12.D: The consumer society
Kocsis Gábor 12.D: Politics and society
Tamás Tícia 12.C: Consumerism
Sánta Anna 12.D: Healthy living
Gehl Nóra 10.D: Health
Varga Blanka 10.D: Families
Kisbéri Fanni 10.D: Social injustice
Simon Réka 11.B: Environment
Dollmayer Kornélia 11.B: School
Biczi Dániel 11.D: Free time and entertainment
Rácz Jázmin 11.E: Travelling
Markó Kata 11.E: World of work
Dietrich Ingrid 11.C: Music & People
Kucsera István 11.A: Reading: Books and Reading

Pécsiközgáz Innovációs Díj

,,Különdíj” az Országos Középiskolai Diákprojekt Versenyen 2022/2023 

Pécsiközgáz Innovációs Díj-at nyert az Emelt Szintű Angol Érettségi Témabank  

A projektverseny célja az önismeret és a pályaorientáció támogatása volt, valamint a projektekhez kapcsolódó kompetenciák fejlesztése, értékteremtés szűkebb vagy tágabb környezet számára bármilyen szabadon választható projektötlet megvalósítása útján. 

A szervezők olyan projektek bemutatását várták, amelyek valamilyen probléma vagy nagyobb feladat megoldására, illetve valamilyen termék, kutatási eredmény, szolgáltatás, rendezvény vagy egyéb értékes, hasznos eredmény létrehozására irányult. A projekt kapcsolódhatott egy vagy több tantárgyhoz, de lehetett ezektől független is.  

A több fordulóból álló versenyen a neves szakemberekből álló zsűri mindösszesen 92 pályaművet bírált el. A több fordulóból álló rendezvény záróeseményére jún. 3-án került sor az  ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán, ahol az országos döntőbe kerülő csapatok lehetőséget kaptak a munkájuk bemutatására valamint megvédésére.  

Az Emelt Szintű Angol Érettségi Témabank projektjét a projektben részt vevő előadók közül Simon Réka (12.B), Dollmayer Kornélia (12.B) és Varga Blanka (12.D) képviselték. Az Angol projekt a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Különdíját nyerte el, amelyet személyesen Dr. Hornyák Miklós a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Kvantitatív Menedzsment Intézetének egyetemi adjunktusa adott át.    

Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar különdíja 40.000 Ft 

Projektnév: Emelt szintű angol érettségi témabank 

Mentortanár: Dakhlaouiné Nagy Judit 

Mozgatás jobbra
Görgessen vízszintesen, vagy kattintson az ikonokra!
Mozgatás balra
Az Emelt szintű angol érettségi témabank projektbemutató kisfilmje

How to argue properly? avagy "Hogyan vitázzunk okosan?"

A Soproni Széchenyi István Gimnázium 2021-ben indított angol nyelvi tehetséggondozó programjának egyik újabb kezdeményezése az Angol emelt szintű érettségi tudásbank részeként létrejött „How to argue properly? – avagy Hogyan vitázzunk okosan?” elnevezésű angol nyelvi projekt. Ez az újszerű kezdeményezés a vizsga egyik legösszetettebb részére, a vitára helyezi a hangsúlyt.

A vita az érvelés sajátos formája: olyan kommunikációs műfaj, amelyben a résztvevők egy adott döntés meghozatala érdekében ütköztetik, majd – a megegyezés szakaszában – közelítik egymáshoz álláspontjaikat.

A projekt keretében a 11. évfolyam 2nyang4 jelű idegennyelvi csoportja mutatja be az angol emelt szintű szóbeli érettségi vitafeladatát egy életszerű szituációban, „A turizmus környezeti hatásai” című témához kapcsolódva. A diákok reagálnak partnerük érveire, és igyekeznek meggyőző módon képviselni saját álláspontjukat. A szereplők fejlesztik kritikai gondolkodásukat, nyelvi kifejezőkészségüket, valamint az érveléstechnikai eszközök használatát angol nyelven.

A projekt újdonsága abban rejlik, hogy ezúttal nem egyéni előadások formájában dolgoznak a tanulók, hanem a csoport minden tagja aktívan részt vesz a közös munkában. A diákok saját erősségeik mentén járulnak hozzá a projekthez, miközben fejlődik együttműködési készségük, a munkamegosztásban való jártasságuk és az egymásra való odafigyelés képessége is.

A projektmunka lezárásaként a diákok összegyűjtötték tapasztalataikat, értékelték az eredményeket, valamint tudatosították és rögzítették a tanulságokat.

  1. Tervezés
    A projekt izgalmas kihívásnak ígérkezett. Alaposan megterveztük a megvalósításhoz szükséges lépéseket, és a feladatokat egymás között, mindenki erősségeihez mérten osztottuk le. Ennek köszönhetően mindenki kibontakozhatott a saját területén. A téma kiválasztása mellett a vita szövegének precíz kidolgozása is több időt igényelt, amit a tanórán és a szabadidőnkben oldottunk meg. Három diák dolgozott a bevezető rész megírásán, hárman pedig a vita lebonyolításáért feleltek. A PowerPoint prezentációba közösen válogattunk képeket, amit az internet világa nagyban megkönnyített. Utolsó lépésként két diák véglegesítette a prezentációt, amely szerintünk tökéletesen kiegészítette a vita mondanivalóját. Ezt követte a felvétel időpontja, amely összesen néhány órát vett igénybe.
  2. Önismeret, pályaismeret
    A projekt számos módon hozzájárult a csapattagok önismeretének fejlődéséhez. Kiderült, hogy mindenkinek megvannak a saját innovatív, újszerű ötletei az általunk megvitatott témához. Minden résztvevő lehetőséget kapott arra, hogy a saját érdeklődési területének megfelelő érveket is beemelje a vitába. Például egyik vitapartnerünk a turizmus gazdasági aspektusait említette, mivel nagy érdeklődést mutat ezen a területen, ami összefonódik más tudományágakkal is, mint például a matematika vagy az informatika. Másik diákunk többször is hangsúlyozta a kultúrák és örökségek megőrzésének fontosságát, különösen a turizmus környezeti hatásainak tárgyalása során.
  3. Projektélmény
    Igen, több ilyen emlékezetes pillanat is akadt. A forgatás folyamata mindannyiunk számára különösen élvezetes volt: sokat nevettünk, improvizáltunk, és igazi csapatként működtünk együtt. Különösen kiemelkedett a vágás kreatív szakasza, amit a vágó kifejezetten élvezett. Ebben a részben bontakozhatott ki igazán az egyéni alkotói szabadság, és itt vált igazán élettel telivé a projekt. Ezek az élmények nemcsak a végeredmény miatt, hanem a közös munka öröme révén is biztosan emlékezetesek maradnak számunkra.
  4. Tanulságok, jótanácsok hasonló projektek kivitelezéséhez
    A legfontosabb tanácsunk: fordítsatok kellő figyelmet a projekt alapos megszervezésére. Már a kezdeti fázisban érdemes világosan meghatározni a szerepeket, és ütemezni a feladatokat, hogy minden rész időben és gördülékenyen elkészüljön. Emellett javasoljuk, hogy használjatok felhőalapú szolgáltatásokat a közös munkához, mint például a Google Drive vagy a Google Dokumentumok, hiszen ezekkel a kollaboratív munka sokkal egyszerűbbé válik. Zárásképpen pedig ne féljetek kipróbálni valami újat! Egy-egy kreatív ötlet vagy új megközelítés különlegessé és emlékezetessé teheti a projektet nemcsak számotokra, hanem a közönség számára is.

A projektben résztvevő diákok: 

  1. Vuckovic Anna 11.D
  2. Márkus Emma 11.D
  3. Everling Ádám 11.D
  4. Tóth Áron 11.D
  5. Fejes Márk 11.B
  6. Beck Olivér 11.B
  7. Kiss Sebestyén 11.B
  8. Pethő Balázs 11.A

Mentor és felkészítő tanár: Dakhlaouiné Nagy Judit

Mozgatás jobbra
Görgessen vízszintesen, vagy kattintson az ikonokra!
Mozgatás balra

Tartalom